Språket som verktyg!

Föreläsaren

Snart dags för ny möten i Sverige

Nya bokningar trillar in och snart ger jag mig av ut på vägarna igen för nya möten med läsare och blivande läsare. Som vanligt kommer jag att besöka en rad skolor med min läsfrämjande verksamhet. Säkerligen blir det en hel del uppdrag i spåren av min nyutgivning av Slamfarmen, en roman som kom ut första gången 1977 och som hyllades unisont av kritikerna och läsarna. Jubileumsutgåvan har försetts med ett nyskrivet efterord. Även Karlssons pojke kommer att följa med på färden.

Slutspurt på en oerhört intensiv vår

Jag har haft otroligt många uppdrag av varierande slag under vintern och våren. Inledde med en vecka i Arvika där jag föreläste på grundskolor och gymnasiet, på Ingesunds folkhögskola och Näringslivscentret. Besökte Fellingsbro folkhögskola som blivit en återkommande uppdragsgivare. Uppskattar dem lika mycket som de mig. Har genomfört ett otroligt roligt skapande skolaprojekt med elever i år 4-6 på Bjärnum skola utanför Hässleholm. Gjort nedslag i Gävle och Sofiedalskolan. Besökt biblioteken i Simrishamn, Hörby och Bjuv med stöd av ABF samt mötesplats Trappan i Malmö. Och för första gången besökt biblioteket i min barndomsstad Flen, ett rörande och kärleksfullt möte med gamla barndomskamrater, elever till min mamma och arbetskamrater med min pappa. Riktigt roligt var det att tala inför Munka-Ljungby föreläsningsförening. Man kallade mig ett fynd. Novellfesten i Åmål där dagen inleddes med Susanna Alakoski och avslutades av Theodor Kallifatides och där jag sprattlade i mitten var något av det roligaste jag gjort. Många intressanta och respektfulla möten och vilken organisation! Bokdagarna i Dalsland gick rätt in i hjärtat. På tur står Örkelljunga och ett samtal med Andreas Svanberg om Max Lundgrens påverkan på mitt skrivande. Därefter såväl studiedag för personalen som två dagars föreläsning och workshops med elever på Haganässkolan i Älmhult. Klämmer in ett deltagande på ett seminarium med Läsdelegationen 19 april. Hinner med två dagar på Lindeborgskolan i Malmö  innan jag ska föreläsa i Eskilstuna den 27 april för Länsbildningsförbundet. I maj är det högstadiet i Viskafors som är målet och även en Läs-för-mig-pappa-utbildning i Vara. 7 maj talar jag på Statarmuseet vid Torups slott i Svedala och den 18 maj besöker jag Backagården i Höör. I juli blir det skrivarkurs men mer om det senare. Nu vet ni lite vad jag pysslat med i mitt läsfrämjande uppdrag. Brinner lika starkt som någonsin för uppgiften.

Dags för lite vila

En oerhört innehållsrik, spännande och stimulerande termin är snart slut. Jag har flackat land och rike kring med min läsfrämjande bokväska, mött elever av alla de slag, pratat om språkets betydelse, lett skrivarverkstäder, föreläst vid studiedagar för personal, bokombudsutbildning, läs-för-mig-pappa, bibliotek och deltagit i en rad stora och små bokmässor. Mycket har kretsat kring min senaste bok, novellsamlingen Karlssons pojke som enbart fått strålande kritik. Senast kom glada tillrop från en fransk professor, tillika Ivar Lo-pristagare för sin forskning om svensk arbetarlitteratur, bosatt i Le Man. ”Storartad!”  Nu väntar en månads vila, reflektion, tid att läsa och bara vara. Efter nyår dröjer det inte länge förrän det brakar loss igen. The show will go on! 

On the road again

I dag anlände min nya bok från tryckeriet. Karlssons pojke. Underbar känsla. Nu väntar ett omfattande arbete med boksläpp, releasefester och föreläsningar. Snart on the road again efter sommarens arbete med boken. Ska besöka Malmö, Göteborg, Stockholm, Örebro, Karlstad, Lidköping, Växjö, Markaryd, Borås, Kramfors, Härnösand, Sundsvall, Skellefteå, bland annat. Fler platser tillkommer.

Ända in i kaklet

Jag tyckte vårterminen var intensiv, men det är ingenting mot höstens många skobesök och resor. Gjorde en ny tur upp till Norrland, nej två var det. En till Skellefteå, där jag besökte skolor i Burträsk, Lövånger och Skelleftehamn. Föreläste för pappor om vikten av att läsa för sina barn och bli läsande förebilder, gästade biblioteket. Sundsvall fick en vecka också, gymnasiet och en grundskola i Bredsand. Kramfors var bonus. De har bokat mig till hösten också. Tredje gången där. Har varit i Lidköping två gånger och de la Gardiegymnasiet, genomfört skrivarprojekt på Tyska skolan i Göteborg och Akademi Båstad, med nyanlända. Kom tillbaka till Kavelbrogymnasiet i Skövde, Viskastrandsgymnasiet i Borås och Kungsmadskolan i Växjö efter några års uppehåll. De båda senare skolorna har bokat mig nästa år också. Andra skolor jag gästat är gymnasiet i Markaryd som också vill se mig igen, liksom Karlsängskolan i Nora. Nytt för året var Lindeskolan i Lindesberg. En elev sa till sin lärare: ”Han var bra på riktigt”. Utöver dessa besök har jag föreläst vid Berättarministeriets lärardag i Stockholm, för en LO-konferens, invigt nya lokaler hos ABF i Örebro. Marks kommun och Ängskolan fick ett besök också. Ja, så var jag tillbaka på min gamla skola i Västerås, Rudbeckianska och för första gången på skolan där min mamma arbetade, Carlforsska.En av årets roligaste föreläsningar var för 500 pensionärer i Konserthuset i Västerås. Vill ni följa mina kringelikrokar i landet gör ni det bäst på min Facebooksida. Nu går jag i vintervila en månad.

Första halvåret 2015 – en magisk resa!

Sällan har jag haft så mycket föreläsningar som under den här terminen. Varje vecka har jag varit ute på vägarna. Körde tusen mil på en månad. Det är lika roligt varje gång jag får möta min publik. Inledde året med en helt underbar turné i Medelpad, Jämtland och Ångermanland. Ledde skrivarkurs på Kulturmagasinet i Sundsvall, mötte barn och unga i alla åldrar i skolorna. Fröknarna förvånades över att elever i årskurs 1 och två kunde vara fokuserade och delaktiga i 60 minuter. Men det är ju livets grund det handlar om – lusten till kommunikation, språk, ord, berättelser. Allt handlar om närvaro. Oavsett ålder. Mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet fick också besök. Kommunala skolor och friskolor. En skrivarkurs i Kramfors. Svenstavik och Myrviken i Jämtland. Där sa en flicka i årskurs 7 att hon inte läst en bok sedan hon var åtta år men när hon kom hem skulle hon leta rätt på den, läsa den igen och sedan läsa svårare böcker. ”Jag ska se till att Sverige stiger på PISA:s lista”. Jag har jobbat med Läs-för-mig-pappa i Västsverige och på Gotland, föreläst för Riksskådebanan, på bibliotek och följt upp höstens skrivarkurs med PRO i Västmanland en vecka. Fick göra två bejublade föreläsningar på min gamla skola i Västerås då, Rudbeckianska. Ska tillbaka dit till hösten. En ny skola för mig var IT College of Sweden i Göteborg, belägen vid Göta Älv i Majorna. Ny var också Ekenässkolan i Eslöv, ett uppdrag jag fick efter att ha föreläst vid en stor konferens i Kristianstad. Roligt med uppdrag på hemmaplan också. På UNESCOS:s Världsboks- och upphovsrättsdag 23 april föreläste jag i Kommunals regi på slottet i Örebro samt på biblioteket i Köping. Då dök det upp gamla vänner från Västerås, skolkamrater som jag inte sett sedan 1960-talet. Vänner som jag affischerade med nattetid. I Uddevalla träffade jag en liten grupp pojkar som gick på en specialenhet, ett för mig oförglömligt möte. Sju grabbar en dag. En av killarna kom in i klassrummet först efter att jag berättat en story i deras uppehållsrum under en paus. Han sa: ”Du är jävligt märklig. Ingen har någonsin fått mig att ändra mig.” Västerskolan i Uddevalla och Elof Lindälvsgymnasiet i Kungsbacka tillhör de som alltid ber mig återkomma. Så gjorde även Viskastrandsgymnasiet i Borås där jag en gång i tiden var med att starta ett stort läsprojekt och fortbildade personalen. En skola jag inte besökte men som jag blev påminn om är grundskolan i det Värmländska brukssamhället Vålberg. Författaren Monica Zak ringde under påsken och berättade att hon och Mats Berggren varit där. Jag startade ett läsprojekt på skolan för ett par år sedan. Mötte elever, personal och 250 föräldrar. Lärarna och rektorn pratar fortfarande varmt om mig. Men sedan sa hon något jag inte visste och det var att efter mitt besök hade lånestatistiken på kommunbiblioteket gått upp med 100 procent. Vad säger man? Måste till sist nämna att jag under våren drivit ett stort och något vilt projekt med 100 elever på Engelska skolan i Karlstad. Eleverna har under ett par månader under min handledning fått skriva noveller om att befinna sig i gränslandet mellan att vara barn, tonåring och vuxen. Krävande men mycket intressant. Ett projekt med stöd av Skapande skolapengar. Till sist så här skrev en tjej vid ett av mina skolbesök: Att man verkligen har nytta av alla böcker man läser, för sitt egna språk utvecklas med en då. Och med ett bra språk kommer man väldigt långt, ett stipendie eller ett jobb eller ett bättre pris på en väska på någon gullig marknad”.

 

Full fart på föreläsningarna.

Jag upplever en mycket intensiv föreläsningstermin. Har nyss genomfört fyra kvällsföreläsningar runt om i Skåne i ABF:s regi och visst stöd av Lärarförbundet. Föreläsningar där jag belyst ungas situation i dag och förhållande till det talade och skrivna ordet. Har föreläst på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och lett skrivarverkstäder på Sockerbruket för IM. Gjort ett studiebesök hos Berättarministeriet i Stockholm. Var med i Husby när de skrev med en klass i årskurs 3. Efter en föreläsning i Markaryd skrev en tjej: ””Det här var första gången någonsin som jag faktiskt uppskattat ett författarbesök. Dem pratar oftast bara om sina böcker, det här har jag gjort och läs mycket ungdomar. Men du pratade om livet. Om det viktiga,om något som rör oss allihopa. Jag är säker på att du fick med dig alla på att lyssna i dag. Du pratade om det viktiga.” Och så här formulerande en annan elev sig: ”Jag skulle vilja ha ett ämne i skolan som man lär sig sådanthär. Får bättre uppfattning om allt och mer allmänbildning”. En tredje skriver: ”Jag har faktiskt upplevt något riktigt bra, faktiskt grymt. När jag kom hit i morse tänkte jag att det kanske bara skulle vara sådär men det var grymt. De orden du har sagt har fått mig att tänka, fått mig att förstå.” Inte underligt att det känns meningsfullt att besöka skolor runt om i landet. Jag föreläste på Sunnerbogymnasiet i Ljungby också. Aulan var så fullsatt att ett trettiotal elever fick stå under hela föreläsningen. Utan att vare sig gå eller ta fram mobilen. Gott betyg. Det fick jag av lärarna också efter studiedagen jag hade med dem efter mötet med eleverna. Enligt dem var det den bästa studiedag de någonsin haft. Man blir ju glad för deras skull och för den energi de får med sig i undervisningen. Närmast väntar bokmässa i Karlstad, föreläsning i Åtvidaberg. Sedan ska jag ha en skrivarkurs med PRO och ABF i Västerås vecka 46. Då ska jag passa på att föreläsa för första gången på min gamla skola i Västerås, Rudbeckianska. Det ska bli kul.

Höstterminen har rivstartat.

Uppdragen är många. Inledde med att möta 350 lärare på gymnasiet i Luleå. Föreläsning om vikten av skolans läsfrämjande arbete och workshops om kreativitetens roll i mötet med eleverna och i undervisningen. Följde upp med tre dagar och samtliga högstadieelever i Säffle. Underbara dagar på Höglundaskolan och Tegnérskolan. Lärarna var uppåt och sa att efter mitt besök så var det ”öppet mål” för dem att gå till undervisningen. I Malmö utbildade jag män från LO-kollektivet i vikten av att läsa för sina barn och att läsa själva för att bli goda förebilder. LO:s ordförande Karl-Petter Torwaldsson kikade in och förhöjde pulsen. Har hunnit med ett besök på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Mycket väl organiserat och lyckat. Enhetschefen introducerade elegant och underströk hur färdigheter i det svenska språket genomsyrar allt. Har nyligen startat ett projekt i Båstad med utlandsfödda ungdomar som står på gränsen till gymnasiestudier. Ska handleda dem att skriva under ett par månader, ett projekt som stöds av Kulturrådet. Innan bokmässan i Göteborg ska jag ha en halv studiedag för lärare på Sunnerbogymnasiet i Ljungby och en heldag med elever. Därefter väntar årets stora bokfest. Jag ska medverka på fyra seminarier om läsande samt motta två priser.

 

Uppdrag våren 2014

Vårens föreläsningsperiod är tillända. Den har varit varierad och intensiv. Nya orter har tillkommit på min lista, bland annat Åtvidaberg, Fellingsbro, Höganäs, Halmstad och Nykvarn. Största uppdraget skedde i Arvika där jag under nio dagar genomförde ett stort läslyft. Tillsammans med Westra Wermlands Sparbank satsade grundskolan och gymnasiet på ett läsfrämjande projekt där eleverna fick information om hur viktigt språket är för att klara av att sköta sin ekonomi, om värdet av att kunna utrycka sig i tal och skrift och att ha en god läskunnighet. Jag föreläste och ledde skrivarverkstäder. Eleverna och personalen var helt underbara, det fanns en sådan glädje och värme i projektet. Alla kommuner i landet borde ta efter. Gjorde två dagar på grundskolor i Gävle och två dagar på gymnasiet i Kungsbacka samt  ett kärt återbesök i Markaryd. Jag har också varit engagerad i Läs-för-mig-pappa och genomfört föreläsningar i Västra Götaland.

 

Kommande uppdrag 

I mitten av augusti ska jag föreläsa för skolpersonal på gymnasiet i Luleå samt göra tre dagar på skolor i Säffle. I september är det uppdrag i Malmö, Läs-för-mig-pappa. Jag ska även besöka ett gymnasium i Linköping. Givetvis blir det medverkan på Bokmässan i Göteborg där jag bland annat kommer att få motta två priser för mitt läsfrämjande arbete. I oktober blir det en ny tur till Åtvidaberg och Lidköping. Jag har också en föreläsningsserie inbokad för ABF Skånes räkning i vecka 43 i oktober då jag föreläsa i Malmö, Klippan, Hjärup och Helsingborg. I november väntar en tur till Jämtland med bland annat föreläsningar på biblioteken i Östersund och Svenstavik.

 

 

Trampcykelpriset 2013

 

17 mars 2013 mottog jag i Stockholm Trampcykelpriset som delas ut av föreningen Liv i Sverige. I motiveringen skriver man: ”Han får priset för sitt mångåriga arbete för att få lågavlönade arbetare och pappor att läsa för sina barn, och för sitt Torgny1-Livengagemang för ungas läsande. Som uthållig och energisk inspiratör i Läs för mej, pappa-projektet, på yrkesutbildningar, genom sin antologi ”Läsfeber” och sina vuxen- och ungdomsböcker om arbetarklassens villkor sprider han insikter, entusiasm och läs- och skrivglädje om och till dem som annars har minst tillgång till det skrivna ordet.”

Liv i Sveriges pris delas årligen ut till någon av de kulturens trampcyklister som ständigt, långt från allfarvägarna, spårar upp medmänniskor som har mycket att berätta om sitt liv, om sin hemtrakt, om sina drömmar.”

Som kuriosa kan nämnas att den senaste berättelsen som Liv i Sverige varit med om att ge ut heter ”Var inte rädd” av Anita Andersson där hon berättar om sin uppväxt som barnhemsbarn. Det är ett manuskript som jag först läste och som jag rekommenderade Liv i Sverige.

Priset ger mig förnyad energi att fortsätta mitt enträgna läsfrämjande arbete bland dem som har lång väg till bokhyllorna.

 

Uppdrag våren 2013

I mars har jag genomfört en rad olika föreläsningar. Var på Järvenskolan i Gunnarskog och träffade elever i årskurs 9. På Linnéskolan i Hässleholm startade jag ett stort läs- och skrivprojekt för hela högstadiet. Eleverna ska hitta en bra inledning på en roman och skriva en mening där de motiverar varför de gillar den. Sedan ska de skriva en egen inledning. Vi håller kontakt via mail och en blogg. Projektet, som finansieras med stöd från Skapande skola, avslutas i april.

Jag föreläste i på biblioteket i Lund tillsammans med Arbetets kulturredaktör John Swedenmark och författaren Victor Estby. Vårt framtärdande var en del i Cecilia Perssons Skurhinksprojekt.

I Vänersborg föreläste jag på Birger Sjögberggymnasiet för elever från olika program, från fordon, bygg, el, industri och omvårdnad. Det var tummen upp och full koncentreation i 75 minuter vilket fick personalen att höja ett och annat ögonbryn. Jag är däremot van vid hög närvarokänsla. På eftermiddagen besökte jag ett fängelse, anstalten Brinkeberg. En publik jag inte träffar varje år men det var en fin känsla, ett härligt mottagande.

Jag har hunnit med att föreläsa ett par dagar på Elof Lindälvsgymnasiet i Kungsbacka, en skola jag har varit flitig gäst på, alltid lika givande. Projektet i Hässleholm är nu avslutat och blev mycket lyckat. Deltog vid seminariet Boken på arbetsplatsen där fackliga företrädare, bokombud och författare samlas under tre dagar på Runös Folkhögskola i Åkerberga. Närmast på programmet väntar ett par dagars Läs-för-mig-pappaföreläsningar i Västra Götaland.

 

Några elevröster från olika skolor:

”Han var grym, underhållande och lärorik”  IMG_9016Hushagsgymnasiet, Borlänge

”Jag hatar att läsa men när du pratade om läsning fick du mig att älska det på något sätt”  Kungsmadskolan, Växjö

”Du öppnade mina ögon för världen vi lever i”  Mimers Hus, Kungälv

 

 

 

 




Comments are closed.



Notiser:

Föreläsaren
Snart dags för ny möten i Sverige

Nya bokningar trillar in och snart ger jag mig av ut på vägarna igen för nya möten med...

Förlaget
Slamfarmen i jubileumsutgåva

Med anledning av att det var 40 år sedan jag debuterade med romanen Slamfarmen, en bok som hyllades unisont av kritikerna och...

Författaren
Slamfarmen gör comback!

Det är 40 år sedan jag debuterade med den uppmärksammade och kritikerrosade romanen Slamfarmen som bygger på mina dagboksanteckningar från ett tungt...