Språket som verktyg!

  • Cirise nagel
  • Skrivarverkstad
  • Blond och skarpögd
  • Enögd
  • Lindberg
  • Lila
  • Två skrattande tjejer
  • Mörk profil
  • Liggande blondin
  • Huvudduk
  • Svart mun
  • Röd telefon röda skor
  • Afrikanska
  • Fredrik gånger två
  • Blond och svart lugg
  • Knutna händer
  • Glad arm
  • Schal
  • Flicka i grönt med röd penna
  • Korslagda armar
  • Svart nätröja
  • Två cirisa naglar
  • Rosa tjej
  • Blå penna
  • Mörka händer
  • Jag på sockerbruket
  • Tjej på socker
  • Socker 2
  • Två glada mörka ögon
  • Korkskruv
  • Suger på pennan
  • Röd gardin
  • Tre tjejer skriver
  • Kille skriver på golvet röd rand
  • Bordsben
  • Grön dragkedja
  • Volvo duett
  • Glad kille framför loggan
  • Glad i Växjö
  • Två spexande tjejer i Växjö
  • Blå kille
  • Röd huva
  • Jag läser
  • Jag är galen
  • Skratt på randig stol
  • Traktorpower
  • Bruten arm
  • Ensam bänk
  • Kille skrattar med gul penna

Skolor

Han var grym, underhållande och lärorik
Elevröst, Hushagsgymnasiet Borlänge

 

Jag trodde det skulle suga men han var fett bra
Elevröst, Fredrika Bremergymnasiet, Haninge

Lusten till språket
– en dag i skolan

Jag har sedan 1970-talet mött över 300 000 elever. De flesta har gått på högstadiet eller gymnasiet. I den åldern har många tappat intresse för litteraturen. Genom mina föreläsningar skapar jag ny lust till språket, till det talade och skrivna ordet. 

Jag brukar samla flera klasser till en berättarföreställning ”Mitt språks gränser är min världs gränser”. Föreläsningen, som tar cirka 70 minuter, är en fartfylld, humorladdad skildring av språkets betydelse i vårt liv. Jag tar upp pojkars och flickors situation och använder historier som bygger på såväl överraskningar som igenkänning. Jag följer ofta upp föreläsningen med skrivarverkstäder i mindre grupper, cirka 30 elever åt gången. Varje grupp får 60 minuter. Jag hinner med tre pass. Då går jag i närkamp med eleverna om såväl det talade som det skrivna ordets betydelse och de får en chans att ställa frågor om mitt författarskap.

Studiedagar
– små medel och stora underverk

Jag vänder mig till alla pedagoger som med små medel skall uträtta underverk. Jag har under årens lopp medverkat vid otaliga studiedagar och träffat personal från förskolor till universiteten. Funderar ni på att starta ett läsprojekt? Eller längtar ni efter nytt syre? En inspirationsdag kring skolans läsfrämjande uppdrag? En studiedag där berättarkonsten står i fokus och där läsglädjen tar plats?

Undrar ni hur ni ska öka läslusten hos eleverna? Oroas ni över skillnaden mellan pojkars och flickors läsvanor, över den allt större språkfattigdomen? Eller av ett allt hårdare klimat i skolorna? Det går att vända svårigheterna till möjligheter. Stärka ert eget kollektiv. Det är dags för uppmuntran, inspiration och hopp, det är hög tid för lite positiva motbilder.

 

I dag var det första gången jag förstod hur viktigt språket är för mig.

Artur, elev på HR-programmet, Elof Lindälvsgymnasiet, Kungsbacka

Han gav en nåt att tänka på. Nu ska jag börja läsa böcker.

Kille i årskurs 9

Du förtrollade mig och jag ville inte sluta lyssna på dig.

Emma C, Kunskapscentrum Markaryd

Otroligt inspirerande.Torgny tar fram det oväntade och lite ovanliga aspekter på fördelarna med att läsa böcker. En riktig vitamininjektion, rolig och angelägen.

Lärarröster efter en studiedag i Svärdsjö

 



Notiser:

Föreläsaren
Snart dags för ny möten i Sverige

Nya bokningar trillar in och snart ger jag mig av ut på vägarna igen för nya möten med...

Förlaget
Slamfarmen i jubileumsutgåva

Med anledning av att det var 40 år sedan jag debuterade med romanen Slamfarmen, en bok som hyllades unisont av kritikerna och...

Författaren
Slamfarmen gör comback!

Det är 40 år sedan jag debuterade med den uppmärksammade och kritikerrosade romanen Slamfarmen som bygger på mina dagboksanteckningar från ett tungt...